Lachgas - Tips

Feiten

Werking

Risico's

Tips

Je kunt de risico's van lachgas beperken. Daarvoor geven wij de onderstaande tips.

Tips:

  • Gebruik geen extreme hoeveelheden. Er worden geen gezondheidseffecten verwacht als je minder dan 10 ballonnen neemt, maandelijks of minder.
  • Gebruik niet als je onder de 18 bent vanwege het nog onbegrepen risico voor ontwikkelende hersenen.
  • Ga zitten voor je lachgas neemt en leg scherpe en zware spullen uit je handen.
  • Maak je sigaret uit.
  • Neem lachgas uitsluitend uit ballonnen en nooit rechtstreeks uit een fles. Daarmee voorkom je zuurstofgebrek, stikken en ernstige bevriezingswonden aan de mond, lippen en stembanden.
  • Pas op voor bevriezingswonden door contact met patronen of tanks. Een tank plaats je daarom in een beschermende kuip of warm water bak.
  • Combineer lachgas niet met alcohol. Alcohol versterkt de verdovende werking van lachgas en verhoogt risico's. Dit geldt ook voor andere downers.
  • Combineer lachgas niet met drugs. Combineren kan ervoor zorgen dat je minder voelt van de werking van lachgas en te veel neemt en daarnaast neemt de kans op gezondheidsproblemen toe.
  • Neem uitsluitend lachgas als je je lichamelijk en geestelijk piekfijn voelt.
  • Neem ook geen lachgas als je zwanger bent.
  • Extreem lachgas gebruik kan leiden tot vitamine B12 tekort. Vitamine B12 tekort kan vervolgens leiden tot neurologische klachten of schade. Neem daarom nooit extreme hoeveelheden lachgas. Let op de signalen van je lichaam. Stop ermee als je klachten krijgt door lachgas zoals tintelende ledematen. Supplementeer B12 als je neurologische klachten hebt en neem zo snel mogelijk contact op met een arts.
  • Neem geen lachgas als je erg verkouden bent. Lachgas zet uit in lucht en je trommelvlies kan springen als je hoofd "verstopt" is. Behalve oorpijn geeft dit soms blijvende gehoorschade.
  • Haal niet achter elkaar de hele ballon leeg, neem pauzes.
  • Adem eerst wat lucht in, neem dan lachgas uit de ballon.
  • Blaas eerst zelf wat lucht in de ballon met het lachgas, adem daarna enige malen lucht in voordat je lachgas neemt.
  • Veganisten moet heel terughoudend zijn ten opzichte van lachgas. Hun natuurlijk B12 inname is lager waardoor neurologische klachten sneller optreden.


Laatste update: 17 april 2019