Tips

Bij de vraag en antwoord rubriek vraagt men vaak tips om te stoppen of minderen met het gebruik van een middel. Wij zetten deze algemene tips daarom voor jullie op een rijtje. Wij gebruiken onderstaande tips over blowen. De tips gelden ook als het gaat om andere middelen zoals XTC, speed, coke, GHB.

Zijn deze tips niet genoeg? Als je wilt minderen of stoppen, kun je je aanmelden voor online hulp. Je vind meer informatie over online hulp op het volgende tabblad.

Tips om te stoppen of minderen met alcohol en drugs

Op stoppen moet je je voorbereiden, dan heb je de meest kans van slagen. Stoppen kun je doen in de volgende stappen:

1. Versterk je motivatie.

Je kunt dat doen door alle voor- en nadelen van blowen eens op een rijtje te zetten. Voordelen zijn bijvoorbeeld dat je je ontspannen voelt en dat het lekker is. Nadelen zijn dat je vindt dat je te weinig doet, niet optimaal functioneert en dat je conditie eronder lijdt.

2. Noteer een tijdje hoeveel en wanneer je blowt.

Dat kun je doen door een tijdje je eigen blowdagboek bij te houden. Schrijf daarin elke avond op, wanneer je die dag geblowd hebt, met wie je toen was en hoe je je toen voelde. Na een of twee weken kun je naar twee dingen kijken:

- Hoeveel heb ik nu eigenlijk geblowd?
- Valt er een patroon in het blowen te ontdekken? Een patroon is bijvoorbeeld dat je altijd blowt als je je verveelt, als je je zenuwachtig maakt of als je onder vrienden bent.
Voor andere middelen werkt dit ook.

3. Bedenk wat er gebeurt als je stopt.

Hierbij moet je nagaan wat je denkt dat er allemaal gaat gebeuren als je stopt. Wat verwacht je ervan? Wat zijn de voor- en nadelen? Tijdelijke nadelen zijn bijvoorbeeld: onrust, allerlei emoties, slecht slapen. Je kunt de nadelen ook ontdekken door naar jouw blowpatroon in je aantekeningen te kijken. Als je altijd blowt als je je gaat vervelen, weet je dat je je bij het stoppen dus zult gaan vervelen. Ga ook na wat de voordelen zijn. Voordelen zijn bijvoorbeeld: actiever, alerter, meer conditie, niet langer uitstellen van plannen en beter op school of werk.

4. Neem een besluit.

Vervolgens moet je een besluit nemen over wanneer je wilt gaan stoppen. Dat kan volgende week zijn of over twee weken. Maak er een beetje een officieel besluit van en vertel dat aan iemand die je vertrouwt en jou goed kent.

5. Bereid je voor op de nadelen van stoppen.

Je zult je dus moeten voorbereiden op hoe je met de nadelen van het stoppen zult omgaan. Je moet door de zure appel heen bijten. Hoe ga je om met verveling en onrust? Hoe vind je ontspanning? Bedenk daar van tevoren iets voor. Weet dat alle problemen die je onrustig maken niet in een keer opgelost hoeven te worden. Alles op zijn tijd. Pak eerst het ene probleem aan en zet het andere nog even in de ijskast.

6. Zoek steun.

Licht een paar mensen in over je plan om te stoppen en spreek met hen af dat je ze kunt bellen als je het moeilijk hebt. Plan met hen ook een aantal leuke dingen om te doen. Misschien juist niet die dingen waarbij jij altijd blowt.

7. Bereid je voor op trek.

Bedenk ook wat je moet doen als je enorme trek krijgt. Dat kan zijn het bellen van een vriend, maar ook gaan hardlopen, een douche nemen of een film kijken. Trek kan zo maar opkomen. Het komt op, bereikt zijn hoogste punt en ebt weer weg. Trek duurt niet zo lang. Meestal is het na 10 minuten weer weg. In het begin heb je nog vaker trek dan na enkele weken. Hoe langer je het volhoudt, des te meer de trek afneemt.

8. Bedenk welke situaties riskant zijn.

Bijvoorbeeld je hebt iets heel goed gedaan op je werk en je vindt dat je nu wel een blowtje hebt verdiend. Bedenk een alternatieve beloning, bijvoorbeeld een cadeau voor jezelf. Een riskante situatie kan ook een avondje uit zijn. In het begin kun je dergelijke situaties beter vermijden om het jezelf niet al te moeilijk te maken. Later moet je ermee leren omgaan.

9. Geef de moed niet op.

Als je na stoppen toch weer en keer gaat blowen, geef dan de moed niet op. Ga na in welke situatie je weer ging blowen en bedenk hoe je een volgende keer anders kunt reageren. Niet gaan blowen maar iets anders doen. Mocht het je echt niet lukken, zoek dan hulp bij de verslavingszorg. Die bieden ook hulpprogramma’s waarin je met een beperkt aantal gesprekken steun krijgt bij het stoppen.