Pagina kop
Componence Asset List

VRAAG

Beste, Ik slik nu bijna 3 jaar oxycodon met een legitieme reden. Ik wist vanaf het allereerste tabletje wat oxycodon was en welke gevaren er aan vast zaten. Vanaf het allereerste begin ben ik al aan het tegenstribbelen met oxycodon, elke vezel in mijn lijf protesteerde er tegen. Totdat mijn huisarts op een bepaald moment zei : dit medicijn helpt jou functioneren, accepteer het, als het probleem is opgelost help ik je er weer af. Ik accepteerde mijn lot, oxycodon zorgde er inderdaad voor dat ik normaal mijn werkzaamheden uit kon voeren en normaal kon functioneren in mijn gezin. Het belangrijkste was dat ik normaal slapen kon zonder wakker te worden van irritaties in mijn schouder. Ik heb namelijk een ongelooflijke vervelende zeurende pijn in mijn linkerschouder. Zonder oxycodon slaap ik geen enkele minuut. Ik kreeg in eerste instantie oxycodon na een kaak operatie. Toen ik geen pijn meer had aan mijn kaak stopte ik meteen met oxycodon. Pas toen begon mijn schouder / onderrug problematiek en ben ik oxycodon door gaan slikken en zijn er allerlei onderzoeken geweest naar mijn schouder maar tot op heden heeft dit nog niet tot resultaat geleid. Ik wil van die troep af, ik kan van die troep af, ik ben sterker dan die medicatie, zeker weten. Ik heb namelijk in 1x de dosering met 50% verminderd. Ik heb geen snak of drang naar oxycodon, ik heb wel drang naar irritatievrij/ onrust vrij zijn in mijn schouder en onderrug. Ik slaap al 6 dagen niet of nauwelijks, ik sliep altijd op 1 langwerkende oxycodon. Nu ik 50% geminderd ben, slaap ik ook niet op die langwerkende oxycodon die ik altijd nam, dit door onrust in mijn schouder en onderrug. Iets zegt mij dat er iets met mijn zenuwen aan de hand is, aan de andere kant.... dit probleem is opgetreden toen ik acuut stopte met oxycodon, 3 jaar terug. Ik heb 4 weken niet slapen er voor over om deze medicatie opzij te leggen. Zoals ik aangaf, ik heb de drang naar oxycodon niet, wel de drang naar goed slapen en zonder irritatie danwel onrust in mijn schouder. Ja, ik heb oxycodon misbruikt, ik nam steeds meer en meer om me ook happy te voelen, de wereld aan te kunnen, daarmee ging ik het doel voorbij, namelijk het onderdrukken van mijn schouder. Toen ik elke keer meer dagen over had dan oxycodon, ging vóór mij de knop om. Tot hier en niet verder. Ik heb de medicatie in beheer van mijn vrouw gegeven, zij legt vóór mij een mindere dosis klaar dan ik gewend was. De dag word verdeeld in 3 momenten, ochtend middag en avond. De 1e 2 dagen was de drang naar oxycodon groot, met name de kick, of zoals we dat in het Nederlands zeggen : het high worden. Ik ben nu bijna een week verder en ik heb absoluut niet die drang om high te worden. Waarom niet? Omdat ik mij niet de baas laat zijn door een tabletje. Het is net als stoppen met roken alleen moeilijker. Ik weet dan ook van mijzelf , dat als ik die irritatie / onrust in mijn schouder niet had, ik lachend van die opiaten af zou komen. Ja, die onrust is en blijft nog steeds aanwezig maar ik zet mijn plan van afbouwen tot 0 door. Ik las op deze site een bericht van een arts die aangaf : het lukt zelden om zelf te stoppen. Dat motiveert mij alleen nog maar meer. De vraag die ik heb voor de deskundigen is als volgt: Er is vóór wat mijn schouder betreft geen directe noch indirecte verklaring van mijn zeurende / irriterende / onrustige schouder ( geen specifieke plek, een bepaald gebied in combinatie met mijn onderrug ). Ik ben wel geopereerd aan mijn schouder in de tussentijd maar dat heeft niets gedaan. De daarbij behorende klachten passen ook niet bij mijn klachten, ik ben nog bij een fysiotherapeut voor mijn linker schouderblad. Deze draait niet goed mee. Dat deze niet goed meedraait met de andere hoeft niet te betekenen dat ik zulke zware medicatie slik, ook voor dat probleem passen mijn klachten daar niet bij. Juist omdat mijn klachten zijn ontstaan NA oxycodon en tijdens het stoppen met oxycodon ben ik er stellig van overtuigd dat het juist door de oxycodon komt. Dat is wel heel moeilijk vast te blijven houden omdat : stel er is wel wat mis ? Dan zit ik me op dit moment VRESELIJK te pesten. Ik wil weten of het stoppen met oxycodon voor onrust in een bepaald gebied kan zorgen. Frappant is wel dat het elke keer optreed als de oxycodon uit aan het werken is.. Als ik via deskundigen te horen krijg dat dit een typische klacht van “ontwenning” is, dan heb ik er een maand niet slapen vóór over. Ik heb vorige week een gesprek gehad met de amethist door alle horror verhalen op internet.. het zou moeilijk zijn, suïcidaal etc etc..: Op voorhand had ik dus al een amethist ingeschakeld. Achteraf gezien heb ik die niet nodig, ik kan het zelf, uiteraard wel met behulp van mijn vrouw. Want ik zeg u wel eerlijk en oprecht, als ik de medicatie zelf in beheer heb, pak ik mijn oude dosis weer. Dus in zekere zin is oxycodon wel degelijk sterker dan ik ben, dat geef ik toe. Maar omdat mijn vrouw het nu heeft is dit niet aan de orde. Ik hoor graag van jullie.

Antwoord van Drugsinfoteam

Beste vraagsteller,

Een lang verhaal schrijft u, maar het maakt het wel duidelijk: u kent de Oxycodon als zegening en als plaag . En zo is het ook.

U levert een strijd en die kunt u inderdaad winnen. Ik vind wel dat u begeleiding zou moeten willen vragen.

Om maar eens een voorbeeld te noemen:

In 1 x halveren was impulsief. Het kan wel hoor, maar waarom zou je jezelf dat aan doen? Om een punt te zetten en dat is dan ook wel gelukt, maar het kan zachter.

Hierbij mijn globale adviezen:

Helaas komen we jou heftige verhaal vaak tegen. Respect voor je lijdensweg. Helaas is er nog niet genoeg kennis overal. Zo is het inderdaad waar dat Oxycodon de pijngevoeligheid kan verhogen. Zo houdt hij zichzelf in stand. Die kennis vind je wel bij een verslavingsarts of een arts op een pijnpoli. Maak je keuze. Advies is : zoek gewoon verslavingszorg in je regio.

Of laat je huisarts de info ophalen bij een verslavingsarts.

Daarna komt je plan:

1. Omzetting van kortwerkende- in langwerkende Oycodon. Totdat u stabiel en functionerend bent. Hier wordt ook Methadon wel voor gebruikt. Ook al heeft het soms een stigma. Maar medisch maakt dat niet uit.

2. Heel geleidelijk afbouwen. Bv met 10 % per 2 à 4 à 8 weken. Op strict regime. De vrouw kan daar goed bij helpen inderdaad.. De apotheek ook. Bij heftige afkick kan ook clonidine en 5-HTP helpen. Dit weet een verslavingsarts.

3. Omzetten in Buprenorfine vanaf een af te spreken dosis, bv 4x 10 of 4 x 5 mg Oxycodon per dag. Je kan ervoor keizen op het moment dat de Oxycodon dalen heel erg lastig zou worden.  

4. Daarnaast is psychologische hulp nodig. Als je karaktertrekken spelen namelijk mee bij de beleving van pijn. Je hebt er steun aan. Het heet: CGT bij pijn. Je huisarts kan je doorverwijzen.

 

Tot horens en anders succes!

 

Mvg,

Gerard A

drugsarts

 

 

14 februari 2020
Jouw beoordeling
Gemiddelde beoordeling
(1 Stem)
NIET GEVONDEN WAT U ZOEKT? STEL EEN VRAAG