Pagina kop

Componence Asset List

VRAAG

Ik heb gisteren lachgas gebruikt en ook best wel veel rond de 50 ballonnen. Nu voel ik me vandaag een beetje wazig wat ik begrijp maar ook heb ik last van een kramp achtig gevoel in mijn benen. Nu heb ik online heel veel enge verhalen gelezen over verlamming kan dit zijn dat ik daar nu last van krijg. Ik maak me erg zorgen

Antwoord van Drugsinfoteam

Beste vraagsteller, 

Bedankt voor je vraag. Je geeft aan gisteren 50 ballonen te hebben gebruikt en je nu zorgen te maken. Je omschrijft een krampachtig gevoel en je geeft aan dat je wazig bent. 

(Tijdelijke) neurologische klachten door lachgas zijn vaak te merken aan een verdoofd of tintelend gevoel in je handen/benen/armen. Dit kan duiden op B12 tekort. Dat zijn niet de klachten die jij omschrijft. Maar andere vage klachten zoals spierkrampen vallen er soms ook onder. Gezonde mensen herstellen hier in de praktijk vrij snel van als het door een tijdelijk B12-tekort komt.

Wel heb je flink wat ballonen in korte tijd genomen. Het advies was voorheen niet meer dan 10 ballonen, nu blijkt zelfs dat 10 ballonen al teveel kan zijn voor bepaalde groepen mensen. Denk hierbij aan veganisten of vegetariërs, die door hun voedingspatroon een B12 tekort kunnen hebben. Zoveel ballonnen als jij hebt genomen kunnen altijd wat van deze vage klachten geven. Heb je nog andere middelen (drugs of alcohol) gebruikt die avond? De combinatie, teveel ballonnen, andere middelen, vermoeidheid, zuurstoftekort (door gebruik of verkeerd ademhalen) ect kan er zeker voor zorgen dat je de dagen daarna wazig bent. Drugsgebruik is heftig voor je lichaam, daarvan moet je even bijkomen. 

Het wazige of angstige gevoel kan versterkt worden door veel piekeren. Ik snap dat het moeilijk is, maar probeer er juist wat minder mee bezig te zijn: niet van alles op internet opzoeken, niet teveel over nadenken. Juist die rust gaat ervoor zorgen dat je je snel weer beter voelt. Daarnaast kan het helpen om wat B12 rijk voedsel te eten zoals kaas, kwark, yoghurt enzovoort. Herstel bevorder je verder door voldoende te slapen, gezond te eten en afleiding te zoeken. 

Drugsgebruik is nooit zonder risico’s. Risico’s kun je niet uitsluiten maar wel verminderen door onder andere niet teveel te nemen. Mijn advies is om voorlopig even helemaal geen middelen te gebruiken om je lijf de kans te geven om bij te komen. Verder staan er nog tips over gebruik op onze pagina over lachgas. 

Heb je het idee dat je in de risicogroep voor B12 tekort valt?  Dan is het handig om een bloedonderzoek te doen bij je huisarts. Ik ga er anders vanuit dat je je weer heel snel beter gaat voelen. 

Heb je nog een vraag voor ons? Stuur dan nog een bericht. Succes! 

Groet,

Celeste

 

14 januari 2021
Jouw beoordeling
Gemiddelde beoordeling
(1 Stem)
NIET GEVONDEN WAT U ZOEKT? STEL EEN VRAAG