Pagina kop

Componence Asset List

VRAAG

Hallo, Zouden jullie mij kunnen helpen? Kunnen poppers (dagelijks gebruik voor ongeveer 1 maand lang) de bloedvaatjes in de hoofhuid beschadigen? En zo leiden tot haaruitval? Alvast dank je wel voor een wederwoord.

Antwoord van Drugsinfoteam

Beste vraagsteller,

Je gebruikt een maand dagelijks poppers. Je wilt weten of dit kan leiden tot beschadiging van de hoofdhuid en haaruitval. Ik doe de aanname dat dit is waar je nu last van hebt.

Poppers kennen een behoorlijk aantal risico's. Haaruitval heb ik niet eerder gehoord. Dit hoeft niet te betekenen dat dit niet met gebruik van poppers te maken heeft. Dagelijks gebruik van poppers komt niet vaak voor en de gevolgen van dagelijks gebruik zijn complex. Bovendien zijn de werkzame stoffen in de flesjes poppers wisselend en risico's soms gedeeltelijke onbekend.

Haaruitval kan meerdere oorzaken hebben. Wat de oorzaak ook moge zijn, het is zeer waarschijnlijk een signaal van je lichaam dat er iets mis is. Er zijn twee dingen belangrijk om te doen. Ga langs bij je huisarts. Samen met je huisarts kan je onderzoeken welke oorzaak de haaruitval heeft. Wees eerlijk tegen je huisarts over je poppergebruik. Je huisarts heeft geheimhoudingplicht en spreekt veel meer mensen die drugs gebruiken. Hij/zij zal er dus niet raar van opkijken.

Ten tweede is het belangrijk om je poppergebruik te staken. Dagelijks gebruik is behoorlijk risicovol en je krijgt het eerste signaal al van je lichaam dat er iets niet oké is. Stoppen met gebruik is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Er is ongetwijfeld een reden dat je dagelijks gebruikte. Het kan helpen hier over te praten met een professional. Als je hier hulp bij wil, vraag dan aan je huisarts welke organisatie bij jou in de buurt zit. 

Sjoerd

01 september 2022
Jouw beoordeling
Gemiddelde beoordeling
(1 Stem)
NIET GEVONDEN WAT U ZOEKT? STEL EEN VRAAG