Pagina kop
Componence Asset List

VRAAG

Ik heb het idee dat door gebruik xtc mijn ogen slechter worden, mn lezen, klopt dat, of is het toeval en heeft het met leeftijd te maken, 40+ Ik gebruik om het weekend en meestal 3kwart pil en een schotje g erna op een feestje. Grt 

Antwoord van Drugsinfoteam

Beste vraagsteller,

Je vraagt of XTC oogklachten kan veroorzaken of dat het met de leeftijd te maken heeft.

Er zijn twee zeldzame oogziektes die kunnen ontstaan door XTC:

1. Glaucoom (verhoogde oogboldruk).

Dit komt doordat de afvoer van het oogvocht wordt geblokkeerd door een zeer wijde pupil door XTC gebruik. Bij klachten als licht niet kunnen verdragen, roodheid, en tranen van het oog moet je direct contact opnemen met je huisarts voor spoedverwijzing naar een oogarts. Glaucoom kan namelijk onbehandeld blindheid veroorzaken. De opticien kan ook de oogboldruk meten.

2. Centrale sereuze chorioretinopathie.

Dan komt er vocht achter het netvlies met wazig zien als gevolg. De oogarts kan dit onderzoeken.

Verder kunnen mensen waarnemingsstoornissen krijgen na gebruik van XTC in de vorm van visual snow (zwart witte spikkeltjes) en/of toegenomen floaters (deeltjes in glasvocht) die ook een wazig beeld kunnen veroorzaken. Je kunt dan een telefonische afspraak maken met mij of mijn collega Gerard van het Landelijk Partydrugs Spreekuur. De pillen van tegenwoordig zijn meestal hoog gedoseerd. De kans op dit soort klachten neemt toe als je vaker dan 1x/2-3mnd XTC gebruiken en/of bij hogere doseringen (meer dan 1-1,5mg/kg lichaamsgewicht) en/of bij combigebruik.

Vanaf 40 jarige leeftijd worden de lenzen in het oog wat stugger, zodat dichtbij kijken lastiger wordt (veraf zien gaat goed). Het meest waarschijnlijke is dat het tijd wordt voor een leesbril.

Met vriendelijke groet,

Trijntje E

drugsarts

14 februari 2020
Jouw beoordeling
Gemiddelde beoordeling
(0 Stemmen)
NIET GEVONDEN WAT U ZOEKT? STEL EEN VRAAG